SomaliPress.com

Media of Cameroon

The government tightly controls the broadcast media. The state publishes the daily newspaper Cameroon Tribune, and runs a TV network and radio station.


State TV's monopoly was broken with the arrival in 2001 of TV Max, Cameroon's first private TV station. Dozens of private radio stations sprang up following a liberalisation of telecommunications in 2000.After the liberalisation of the media in 2000, a handful of private newspapers appeared and private broadcasters launched radio and TV stations.

Newspapers-the public's main source of news - are subject to considerable official restrictions.

According to Reporters Without Borders (RWB), it is still dangerous to report on subjects that are considered sensitive by the government, such as the army, the secessionist movement in the English-speaking region of Cameroon and corruption.

Journalists can be arrested and imprisoned for libel, and in its 2007 Annual Report RWB made recommendations for Cameroon to amend its press laws and its mechanisms for regulating the media.

There were also incidents of attacks on journalists, including the beating of a female radio personality and the detention of an editor by the military.

Secessionists in the mainly English-speaking southern provinces have used pirate radio broadcasts to spread their message.

BBC programming in English, French and Hausa is available across much of the country via FM relays.

The press

  • Le Messager: Privately-owned, Douala-based
  • Cameroon Tribune: State-owned daily in French, English
  • Mutations: Privately-owned French-language daily
  • The Herald: English-language
  • The Post: Private, English-language
  • La Nouvelle Expression: Private, French-language

Television

  • Cameroon Radio Television: State-run
  • Canal 2: Private
  • STV: Private

Radio

  • Cameroon Radio Television: State-run
  • Radio Reine: Catholic station
  • Radio Siantou: Private
Last Updated on Friday 13th November 2009