SomaliPress.com

Media and Communication of Egypt

Egypt is a major regional media player. Its press is one of the most influential and widely-read in the region, and its TV and film industry supplies much of the Arab-speaking world with shows from its Media Production City, an enterprise which was set up to create the "Hollywood of the East".


Media criticism of the government is commonplace, but press laws which allow prison sentences for libelling the president, state institutions and foreign heads of state remain in place.

There are two state-run national TV channels and six regional channels, but many viewers turn to pan-Arab channels for their news. Egypt is a big force in satellite TV; its Space Channels are popular across the Arabic-speaking world.

Egypt was the first Arab nation to have its own satellite, Nilesat 101. Private satellite TV stations include Dream 1, Dream 2 and Al-Mihwar TV. The state's radio monopoly was broken with the arrival of private, commercial music stations in 2003.

The press

  • Al-Ahram - state-owned daily, the oldest newspaper in the Arab world
  • Al-Ahram Weekly - English-language
  • Al-Jumhuriyah - state-owned daily
  • Al-Akhbar - semi state-owned daily
  • Al-Ahali - opposition
  • Al-Wafd - opposition
  • Al-Messa - pro-government
  • Middle East Times - English-language weekly

Television

  • Egypt Radio Television Union (ERTU) - state-run, operates domestic and satellite networks, including Nile TV International and Nile TV thematic channels.
  • Dream TV - privately-owned satellite network, operates Dream 1 targeting young viewers and Dream 2, an entertainment channel.
  • Al-Mihwar - private, via satellite.

Radio

  • Egypt Radio Television Union (ERTU) - state-run, operates eight national networks and external services Radio Cairo and Voice of the Arabs.
  • Nile FM - private, Western pop
  • Nogoum FM - private, Arabic pop

News agency

Middle East News Agency (MENA) - state-run.

Last Updated on Friday 13th November 2009